Vitez od pola
Italo Calvino / Ivor Martinić
igrano-lutkarska predstava (6-11 godina)
trajanje: 50 minuta
datum premijere: 19. siječnja 2009.
Redatelj: Ivan Plazibat
Dramatizacija: Ivor Martinić
Scenografija: Igor Pauška
Kostimografija: Katarina Radošević Galić
Glazba: The Beat Fleet
Oblikovanje i izrada lutaka: Vinka Krnić
Oblikovanje i izrada kapa: Zlatica Blanuša
Dizajn plakata i programske knjižice: Marija Uzelac
Uloge:
Vitez: Sven Jakir
Pamela, Stražar 2, Gubavac 3: Ivana Krizmanić
Štitonoša, Političar 1, Gubavac 1, Hugenot 2: Mitja Smiljanić
Stražar 1, Političar 2, Gubavac 2, Hugenot 1: Dino Škare
Oblikovanje zvuka: Dino Čosić
Oblikovanje svjetla: Dražen Čretni
Scenska tehnika: Domagoj Klasić
Vitez od pola priča je o hrabrom vitezu Medardu di Terralbi koji se još kao dječak iskazao svojim sjajnim viteškim sposobnostima. Međutim, u jednoj velikoj bitci, pogođen topovskom kuglom biva čudesno raspolovljen na dva dijela. Obje polovice započnu živjeti svoj život, ali jedna kao dobra, a druga kao zla. Da stvar bude uzbudljivija, obje polovice se odluče vratiti u domovinu gdje započnu čudesan dvostruki život nekada slavnog viteza. Dok dobra vitezova polovica radi dobro, zla radi zlo, te drže narod u strahu. Jedini spas za takvo stanje je lijepa seljanka Pamela u koju se obje polovice zaljube. No, kako Pamela nije zaljubljena ni u jednu od te dvije polovice, započinje najveći dvoboj u povijesti; bitka između dobra i zla. Do samog kraja strašne borbe je neizvjesno koja će polovica pobijediti.
Predstava nastala prema motivima fantastične pripovijetke Raspolovljeni viskont Itala Calvina progovara o složenosti ljudskog djelovanja i odnosa u svijetu, prikazujući obje polovice, dobru i zlu, kao društveno neprihvatljive u široj složenosti društvenih situacija.
Kritika…
Ljubav spaja
Dječje kazalište Dubrava, Zagreb: Italo Calvino / Ivor Martinić, Vitez od pola, red. Ivan Plazibat
Dječje kazalište Dubrava već godinama vrlo uspješno preispituje put do gledatelja koji tek kroče u istraživanje čuda zvanog kazalište. U stalnom traženju novih pristupa djetetu, najnovijom predstavom Vitez od pola, premijerno izvedenom 19. siječnja, odškrinuta su vrata u vrlo zanimljiv svijet lutke.
Predstava Vitez od pola nastala je prema motivima fantastične pripovijetke Raspolovljeni viskont Itala Calvina. Hrabri vitez Medard di Terralbo u jednoj bitci biva čudesno raspolovljen na dva dijela. Obe polovine započnu živjeti vlastiti život, jedna čineći dobro, druga isključivo zlo. Dva pola ponovo suočava ljubav prema seljanki Pameli. Započinje bitka između dobra i zla.
Ivor Martinić dramatizirao je predstavu i prilagodio publici od 6 do 11 godina. Tek neki dijalozi, posebice na početku predstave, tekstualno su nedovoljno prilagođeni uzrastu kojemu se Vitez obraća. Kako se sadržajni slijed dodatno pojašnjava, ti dijelovi postaju dramaturškim suviškom.
Redatelj Ivan Plazibat odlučio je ispričati priču kroz vizuru lutke. Lutka, čije je pojavljivanje prvenstveno opravdano i funkcionalno u prostoru u koji glumac ne može kročiti, redatelju je bila potrebna da prikaže vitezove dvije polovice. Vrlo vješto taj je problem riješio takozvanim humanetama, lutkama veličine čovjeka koje su povezane uz glumca/animatora. Te lutke (izradila ih je Vinka Krnić), u predstavi obezglavljene i više nalik oklopima, prate animatorov pokret te ga olutkuju, dok u isto vrijeme animator njih pokušava očovječiti. Kako je glavni smisao lutke u predstavi ipak tek ilustracija, glumac zadržava element glume, ne skriva se iza lutke i ne pokušava je oživjeti, nego samo posuđuje njeno tijelo. Od lutkarskih elemenata u predstavi se još pojavljuju, epizodno, poneki više-manje uspješni pokušaji animacije raznih tipova lutke (od animiranja kubusa do animacije dlanom).
Odmaknemo li se od lutkarskog elementa, koji i nije u prvom planu, pred nama je izuzetno razigrana, maštovita i dinamična predstava, prepuna zabavnih i originalnih redateljskih rješenja. Tek čini se kako ta razigranost više pogoduje nešto starijim gledateljima. Tako se redatelj poigrava tipom glumačkog izričaja, dinamikom predstave i pojedinih prizora, a također i perspektivom pripovjedača, koji postaje jedan od aktera, a na kraju predstave preuzima i ulogu samog autora teksta, čime njegova uloga postaje trojaka.
Kako je predstava namijenjena djeci, a obrađuje teme poput rata, redatelj je vrlo domišljato izbjegao elemente bitaka i sukoba te ih zamijenio razigranim žongliranjem i nabacivanjem s lopticama. Time je pred djetetom otvorio veliku temu na njemu prihvatljiv i zabavan način.
Glumci su se poigravali tehnikama glume, uglavnom krećući iz karikature i groteske, a dotaknuli su se i pantomime. Posebno slojevitu izvedbu pokazao je Sven Jakir koji glumi Viteza i njegove pole, samim time je i glumac i animator lutaka. Ekspresivnog nastupa prepunog energije, on glumi vrlo energičnim pokretom te gestama i grimasama, vješto prelazeći iz dobre polovice u lošu, da bi u velikom finalu paralelno igrao obje uloge u ludom ritmu glumačkog preobražaja u kojemu gledatelj doista povjeruje kako se radi o bitci dvaju polova jedne cjeline. Tek nešto neuvjerljiviji bio je u animaciji humaneta.
Mitja Smiljanić i Dino Škare, oboje u nizu uloga, vrlo su šarmantno oblikovali svoje likove u prostoru izvedbene karikature te su se stalnim sukobima odlično nadopunjavali i time pojašnjavali dualitet viteza od pola, ali i svijeta oko nas. Ivana Krizmanić u ulozi Pamele i još nekih likova, najčvršće se zadržala realističnog obrasca glume, što je razumljivo, budući je Pamela pripovjedačica i čvrsta točka oko koje se sukobljava dualitet. Tek se čini da je izvedbom pretjerala u prilagodbi dječjoj publici.
Osim odličnih glumačkih partija oduševljava glumačka međuigra prepuna preplitanja na sceni, poigravanja tijelima, pokretima, dodirima, koji su prepuni šaljivih epizoda i podižu raspoloženje mlade publike. Upravo u tim dijelovima predstava je najbolja. Tomu pridonosi izuzetno ritmična glazba grupe The Beat Fleet, koja podiže energiju i ritam glumačke igre, ali i gledatelja.
Scenograf Igor Pauška scenu je ispunio kubovima koji su po potrebi mijenjali funkcije. Time je predstava napravila dodatni odmak od realizma, prepustivši se dječjoj mašti na volju. Kostimografkinja Katarina Radošević Galić, uz pomoć Zlatice Blanuša koja je kreirala kape, glumce je obukla u lutke, uronivši time dodatno predstavu u lutkarski svijet.
Premda namijenjen djeci Vitez od pola prepun je odraslih aluzija i šala koje ne stoje na putu dječjem kutu gledanja. Duhovita je to i razigrana predstava prepuna maštovitih redateljskih rješenja, u kojoj je lutak tek pripomoć razigranim glumačkim izvedbama. Dječje kazalište Dubrava i tom predstavom dokazuje kako vjetrovi kreativnosti pušu s gradskih i kazališnih margina.
Igor Tretinjak, KULISA.eu, 21. siječnja 2009.
Mališane su nasmijavali jednostavni prizori, nespretni padovi i likovi gubavca kojima je jedina zanimacija glazba.
– Najdraži mi je gubavac koji je repao, super je bilo i kad vitez nije mogao poloviti sve kugle – rekla je nakon predstave osmogodišnja Martina.
Lana Kovačević, Večernji list, 20.01.2009.
Riječ je o adaptaciji „Raspolovljenog viskonta“ Itala Calvina, metaforične i pitke priče o vitezu kojeg topovska kugla raspolovi, pa svaka njegova polovica nastavi živjeti sama. Ta priča sadrži ono što je u dječjoj književnosti u kazalištu rijetko: mudrost razumijevanja dobra i zla mimo uobičajene crno-bijele podjele. Jedna polovica viteza je zla i svima oko sebe, logično, donosi nesreću. No, ni druga, „sušta dobrota“ polovica ne donosi puno više sreće.
Iva Gruić, Jutarnji list, 21.01.2009.